Sokan nem tudják, hogy néhány honfitársunk egészen újszerű megoldásokkal járult hozzá az autóipar fejlődéséhez. A világ autógyárai közül több is olyan megoldásokat vezetett be, amelyeket kiváló magyar mérnökök ötöltek ki. Cikkünkből most megismerkedhet négy világhírű szaktekintéllyel.

Csonka János (1852-1939) és Bánki Donát (1859-1922)

Csonka első figyelemre méltó műszaki alkotása 1879-re tehető, amikor egy tökéletlenül működő gázmotort épített át. Ez tekinthető az első magyar gyártmányú, négyütemű, szelepes vezérlésű gázmotornak. Csonka eredményes munkásságának hamar híre ment, így került kapcsolatba a Ganz-gyár fiatal mérnökével, Bánki Donáttal. Közösen szabadalmak és újítások egész sorát nyújtották be. Ezekből a legjelentősebb a karburátor, amely elősegítette az automobilok robbanásszerű elterjedését. A Bánki-Csonka motorokat a Ganz sorozatban gyártotta. Később Bánki hidraulikával, míg Csonka motoros járművekkel kezdett foglalkozni.

2.png

1905-ben jelent meg Csonka János automobilja, ami már teljes egészében magyar autónak számított. Sokan az első Csonka automobil útjának kezdetét, vagyis 1905. május 31-ét tekintik a magyar autógyártás kezdetének.

Galamb József (1881-1955)

A magyar tervezőmérnök 1905-ben helyezkedett el a Ford Motor Company társaságnál. Ekkoriban a vállalat még nem gyártott autókat, csupán összeszerelésükkel foglalkozott. Henry Ford felfigyelt Galamb precíz munkájára, emiatt úgy döntött, hogy a Ford autó megtervezését a magyar szakemberrel fogja megvalósítani.  

Galamb olyan alapvető konstrukciós változatokat vázolt fel, amelyek az egész autóipar fejlődésének új irányt szabtak. Egyik legjelentősebb alkotása a bolygóműves sebességváltó volt, amely a mai modern hidrodinamikus és automatikus sebváltó előfutára volt.

A szakember munkájának végterméke a XX. század autójának kikiáltott Ford T-modell volt, amely nem kevesebb, mint 15 millió példányban készült el. Galamb az időközben gyáróriássá fejlődő vállalat főmérnöke lett, és a továbbiakban is számtalan újítással alkotott maradandót.

Névtelen.png

Barényi Béla (1907-1997)

Az autók passzív biztonsága kifejlesztésének egyik legnagyobb egyénisége a világszerte ismert Barényi Béla, akinek a nevéhez több mint 2 500 találmány fűződik. A magyar mérnök évtizedeken át vezette a Mercedes biztonságtechnikai részlegét.

Berényi 1925-től komolyabban kezdett foglalkozni a Volkswagen népautó megtervezésével, amely konstrukció messze megelőzte korát. Például kormányműve az első futómű mögé került, hogy az esetleges ütközéskor a kormánykerék tengelye ne hatoljon be az utastérbe.

1939-ben Berényi a Mercedes cég igazgatótanácsának elnökével közölte elmarasztaló véleményét a gyáróriás termékeinek biztonságtechnikai hiányosságairól. Néhány hét múlva önálló irodát és szabad kezet kapott a Mercedesnél. Berényi vezette be először a Mercedes kísérleti telepén az ütközési kísérleteket, ahol a biztonsági elemek tesztelését végezték.

3.png

Forrás: Bödők Zsigmond: Magyar feltalálók az automobilok történetében. Nap Kiadó, Dunaszerdahely, 2003. (https://mek.oszk.hu/03300/03370/03370.pdf)

Érdekel a szolgáltatás!

Kérjük bővebb tájékoztatáshoz töltse ki az alábbi űrlapot!