Mi köze a gyilkos bálnáknak az olajvezetékhez?

A kanadai bíróság érvénytelenítette a kormány által elfogadott kapacitásnövelést a Trans Mountain olajvezetéken. Annak ellenére hozta meg a bíróság döntését, hogy a miniszterelnök szerint egész Kanada gazdasági érdeke az olajvezeték kapacitásának bővítése. A bíróság meglátása azonban az volt, hogy a kormány nem egyeztetett érdemben a beruházást ellenző lakossággal és a beruházás magas környezetvédelmi kockázatot is jelentett volna.

A kanadai állam 2018. májusban vette meg a kőolaj-vezetéket a Kinder Morgan nevű cégtől azzal a céllal, hogy jelentősen növelje az olajexportot.  A fejlesztés hatására napi 890 ezer hordónyi olajat szállítottak volna Alberta tartománytól a több mint 1000 kilométerre lévő Csendes-óceán partjához.

Kanadának vannak a világon a harmadik legnagyobb olaj-lelőhelyei, de az export 99%-a az amerikai finomítókhoz kerül, és a csővezeték és a finomító kapacitás korlátai miatt az olajat kedvezményes áron veszik át. Az új vezeték hatására viszont magasabb árakat tehetett volna elérni az ázsiai piacon. A tervek szerint Vancouver-nél véget érő vezeték azonban meghétszerezte volna a tankhajók számát a környezetvédelmileg érzékeny körzetben.

A gyilkos bálnák sem úszták volna meg

Gregor Robertson, Vancouver polgármestere a „elfogadhatatlan kockázatnak” nevezte a vezetéket, amely 10 ezer munkahelyet veszélyeztet a kikötőben. A helyi lakosság is tiltakozó akcióba kezdett, akik nemcsak a földjeik állapotáért, állásaikért, de az óceánban élő gyilkos bálna populáció megcsappanása miatt is aggódtak.

A 2005 óta a veszélyeztetett fajok közé sorolt kardszárnyú delfinek (vagy orkák, esetleg gyilkos bálnák) fogyásának oka egy másik állat, a Chinook lazacok radikális fogyása. Ők jelentik az orkák számára a fő táplálékot, de mivel egyre kevesebben vannak, a bálnák szinte éheznek. A bálnák ráadásul egyre kevesebben vannak, az utóbbi 3 évben egyetlen borjú sem született, pedig korábban évente 4-5 is a napvilágra jött. Ha még tovább szűkítik életterüket a faj örökre eltűnhet.

A bíróság szerint az állam nem vette figyelembe, hogy milyen hatása lehet az olajszállító hajóknak a természetre, ezért a terv felülvizsgálatára és az őslakosokkal való egyeztetésre kötelezte. A kormány kitart amellett, hogy a kőolaj vezeték kapacitásának bővítése nemzeti érdek.

Minden olyan tényező, ami befolyásolja az olaj nagykereskedelmi árát, az egy idő után begyűrűzik és hatást gyakorol a legkisebb cégek életére is. Az üzemanyagár folyamatos ingadozása minden olyan vállalkozásra nagy hatást gyakorol, aminek magasak a szállítással kapcsolatos kiadásai, több munkagépet, vagy saját flottát üzemeltet. Csökkentse az árfolyam ingadozások miatti kitettségét, telepítsen saját üzemanyagtöltő állomást!

Ha teljes körű, magas minőségű szolgáltatást szeretne kapni, bízza magát a Multicore Kft. 25 éves tapasztalatára! Szakembereink várják hívását!

 

Érdekel a szolgáltatás!

Kérjük bővebb tájékoztatáshoz töltse ki az alábbi űrlapot!