Az autózás „nagy korszakával” számolhat le az új sebességkorlátozó szabályozás?
Nyártól minden új autótípusban, 2024-től pedig minden egyes új autóban kötelezően jelen kell lennie az automatikus sebességkorlátozó rendszernek – számolt be róla a telex.hu. Az Európai Unió által meghatározott szabályozástól a közúti balesetek számának drasztikus csökkenését várják. Kérdés persze, hogy a szigorú elektronika valóban elhozza-e a kívánt eredményt? Ám egy valami biztos: ez gyökerestől megváltoztatja a hagyományos autózást, a négykerekűek szerelmeseinek búcsút kell venniük az autózás „nagy korszakától”.
A halálos közúti balesetek száma akár 20 százalékkal is csökkenhet
Az Európai Unió egy sor elektronikus extra bevezetését szorgalmazza, hogy ezzel biztonságosabbá tegye a közlekedést. Az intelligens sebességasszisztens, azaz az ISA (Intelligent Speed Assistance), önmagában a halálos baleseteket 20 százalékkal kellene, hogy csökkentse az unióban.
Hogyan működik a szigorú rendszer?
Az autók új főnöke elsősorban a sebességjelző táblákat nézi, méghozzá a középső visszapillantó tükör külső oldalán elhelyezett kamerának köszönhetően. Amint érzékel egy korlátozó táblát, néhány méteren belül azonnal visszafogja az autót. Jó sofőr, ugyanis csak szépen lassan, fokozatosan veszi vissza a motor teljesítményét. Az elektronika persze a túlgyorsítások ellen is védekezik: 47 km/órától felfelé érezhetően kisebb tempóban emelkedik a sebességjelző, hiába terheli a láb a gázpedált.
Az okos asszisztens másodsorban a Google-alapú térképadatbázist is nézi, amely szintén tartalmaz sebességhatárra vonatkozó információt, ám az elsődleges támpontja mindig a táblarend.
Az automatikus sebességkorlátozás padlógáz használata esetén felülbírálható. A rendszer kidolgozása során abból indultak ki, hogy a padlógázas gyorsítás jellemzően valamilyen veszélyes manőver befejezésében segít, így a baleset esélyét csak növelné, ha egy bátor előzés esetén korlátozott lenne a sofőr gyorsítóképessége.
A hagyományos autózás leköszönőben van!
Az innováció hatékonysága persze megkérdőjelezhető, ám az biztos, hogy azt amit ezidáig autózásnak neveztünk az eltűnőben van. Az egyre szigorúbb szabályozások a száguldozó sofőröket visszafogják, a motorzúgást pedig talán örökre elhallgattatják. Legalábbis nagyon úgy tűnik, hogy ez a terv, hiszen nem szabad elfeledni, hogy a 2035-től nyilvántartásba vett valamennyi új személygépkocsi kibocsátásmentes kell, hogy legyen – a 2021-es EU-s döntés értelmében.
Az autózással a benzinkutak is át kell, hogy alakuljanak!
Ahhoz, hogy a töltőállomások ebben a gyorsan változó szektorban talpon tudjanak maradni, a benzinkút tulajdonosoknak fel kell, hogy vegyék a versenyt a technika fejlődésével! Szolgáltatási körüket a vásárlói szokásokhoz, illetve az innovációkhoz kell, hogy alakítsák.
Amennyiben a korszerűsítésekkel tartani tudják a lépést, nem érheti őket meglepetés. Így nem kell egyszerre egy nagy beruházást meglépni, fokozatosan illeszteni lehet a benzinkutat az újdonságokhoz.
Egyes korszerűsítéseket – ha valaki időben elhatározza magát – akár beruházásmentesen is meg lehet lépni!
Ismerje meg az App&Tank-ot, hogy ne maradjon le a kortól! →