Mindenhonnan azt hallani, hogy az elektromos autózásé a jövő. Ezt az irányt támogatják az Európai Uniós irányvonalak és a nemzetek kormányai is. De mi az igazság ezzel kapcsolatban, mikortól számíthatunk arra, hogy minden gépjárművünk elektromos hajtású lesz, ha egyáltalán számíthatunk erre?

Jósolnak az elemzők

A KPMG tanulmánya szerint 2030-ra a világ autóparkjának egyharmada benzines vagy dízelüzemű marad, egyharmad lehet hibrid meghajtású, egyharmada pedig elektromos lesz.  Mégis több szakértő szerint nagyon nehéz megjósolni, hogy 10-12 év múlva a műszaki fejlesztések hova futnak ki, és ezzel párhuzamosan hogyan alakul a különböző meghajtású autók kereslete. Az elektromos autók terjedésének üteme az olajár alakulását is nagymértékben fogja befolyásolni a jövőben.

Biztosan erre halad az autógyártás?

Az elektromos autók terjedésének üteme egyrészt attól függ, hogy a kiszolgáló infrastruktúrát hogyan, és mennyi idő alatt tudják kiépíteni az egyes országok. Emellett a másik, egyben a legjelentősebb tényező az akkumulátorok technológiai fejlesztésének sebessége. Éppen ezért érdekes tény, hogy az akkumulátor technológiába való befektetéseiket igencsak megkurtították a BMW-hez, a Daimler-hez, vagy Peugeot-Citroen-hez hasonló nagy autógyárak. Ennek egyetlen oka az, hogy nincsenek arról meggyőződve, hogy ez a hajtástípus lesz a jövő technológiája. Sok cég biztos abban, hogy az elektromos technológia felé megy el az autóipar, de abban már nem, hogy az áramforrást valóban az akkumulátor biztosítja majd.

Nincs megnyugtató megoldás az akkumulátor problémára?

Az a legnagyobb akadálya az elektromos autók piaci térnyerésének, hogy a villanyautók legfontosabb és legdrágább alkatrészét, vagyis az akkumulátort, a gyárak képtelenek jó áron beszerezni. Az amerikai Tesla ezért maga fejleszti ezt az erőforrást és ebből származik a versenyelőnye. Elemzők szerint a többi gyárnak csak azért éri meg egyelőre az elektromos autók gyártása és eladása, hogy ezáltal az egész flottájuk széndioxid kibocsátása alacsonyabb legyen, és ne kelljen széndioxid kvótákat vásárolniuk. Fontos tényező lesz az is, hogy egyre inkább csökken az elektromos autók újratöltési ideje valamint az, hogy a jelenlegi üzemanyag-kúthálózat helyett milyen töltési pontok alakulnak ki.

A Toyota Prius szellemi atyja is kételkedő álláspontot képvisel.

Az elektromos járművek jelenleg csak úgy képesek jelentős távolságokat megtenni, ha telezsúfoljuk azokat akkumulátorokkal. Ezek töltése viszont túl sok időt vesz igénybe, ráadásul nem megoldott kérdés az akkumulátorok élettartama sem” – nyilatkozta az autóipari szakember, az eredeti Toyota Prius projekt szellemi atyja, Takeshi Uchiyamada. „Csakhogy, amint az olyan piacokon, mint Kína vagy az Egyesült Államok, hatályba lépnek az elektromos járművek fejlesztését támogató törvények és szabályozások, az autógyártók nem tehetnek mást, mint hogy a versenyben maradás érdekében elektromos járműveket dobnak piacra. Ez alól a Toyota sem kivétel, de őszintén szólva az imént említett, gyakorlati kényelmetlenségek miatt kételkedünk abban, hogy a felhasználók gyorsan áttérnének az elektromos üzemű közlekedésre.”  Uchiyamada szerint két-három további forradalmi technológiai megoldásra lesz szükség ahhoz, hogy idővel egyeduralkodóvá válhassanak az akkumulátorról hajtott elektromos járművek.

Más kérdés, hogy a részleges villamosítás elkerülhetetlen és létfontosságú. A Toyota is folyamatosan fejleszti akkumulátortechnológiáját. 2020-tól sorozatgyártásban tervezik felhasználni a jelenlegi lítium-ion rendszerű akkumulátoroknál gyorsabban tölthető, nagyobb kapacitású technológiát. Ez egybeesik azzal az előrejelzéssel, amikorra a már ma is meghaladottnak tekinthető akkumulátortechnológiát alkalmazó versenytársaik is áttörést prognosztizálnak.

Habár minden abba az irányba mutat, hogy az elektromos hajtásé a jövő, sok fejlesztésnek és beruházásnak kell megtörténnie ahhoz, hogy ez meg is valósulhasson.

Érdekel a szolgáltatás!

Kérjük bővebb tájékoztatáshoz töltse ki az alábbi űrlapot!