121 év, 7 rendszámtípus – egy kis rendszámtörténelem
Július elsejével bevezették a legújabb, immár hetedik típusú magyar rendszámot, amelyen a jól megszokott három betű, három szám helyett immár eggyel több betűt találni. De hogyan nézett ki a hat korábbi rendszámtípus? Milyen jelölőtáblával gurultak a járgányok száz évvel ezelőtt? Csak olvasson tovább, és megtudja!
A nagy öreg – avagy az első magyar rendszám
Az első autó megérkezése után öt évvel, 1901-ben Budapest rendőrfőkapitánya úgy látta, hogy valamiféle módon meg kell jelölni az egyre nagyobb számban közlekedő autókat. A szabályozás csak a budapesti gépjárművekre vonatkozott, csak ezeket látták el rendszámmal. Az első hivatalos magyar rendszám a fővárosi kerületet jelző római számból, illetve három számjegyből állt.
A rendszám ezen az 1913-as képen jól megfigyelhető. A második kerületi automobil sajnos lerobbant.
1910 – amikor mindenki táblát kap
A járművek számának hihetetlenül gyors növekedése miatt 1910-ben a hatóságok országos szabályozást vezettek be. A főváros rendszámai változatlanok maradtak, az ország többi részét viszont 11 járműkerületre osztották, melynek mindegyikét egy meghatározott betű jelölte.
A B betű a Budapest körüli települések autóinak rendszámaiban szerepelt. Így nem titok, hogy ez az 1915-ben, a Városligetben kocsikázó társaság a közelből érkezett a fővárosba.
Trianon – még a rendszámokat is átrajzolta
Az ország térképének átrajzolásával a járműkerületek is új határokat kaptak. A változásokra a hatóságok 1920-ban reagáltak, amikor is a járműkerületek jelzését a nagyvárosokhoz kötötték. A rendszámban a közeli város kezdőbetűjét követték a számok, méghozzá öt szám.
Ezt a rendszámtípust jól szemlélteti ez az 1926-os kép, melyen egy Chiribiri típusú személygépkocsiban ül egy budapesti társaság.
Egységes rendszám – egy egységesebb Európáért
1929-ben Európa közlekedésügyesei megegyeztek egy egységesebb rendszámformátumban. Ennek a magyar hatóságok 1933-ban tettek eleget. Az új rendszámmal búcsút intettek az addig használatos területi kötődésnek. Az új rendszám két betűből, illetve három számból állt.
Egy ilyen rendszámmal pózolt a 10-es főúton 1934-ben ez a jópofa férfi is.
1958 – a rendszámokat is forradalmasította
A forradalom után két évvel elméletileg mindenki számára lehetővé vált az autóvásárlás, emiatt új rendszámrendszer látott napvilágot. A gyarapodásnak induló járműparkra gondolva a számok négyre nőttek, és minden olyan jármű, amely nem magánhasználatban volt, eltérő betűt kapott.
Az esztergomi bazilika előtt 1959-ben már egy ilyen, új rendszámos Peugeot-val fotózkodott ez a férfi.
Rendszerváltás – a rendszámokban is váltást hozott
1990-ben ismét új rendszámtípust mutattak be. A karakterek száma maradt hat, ám egy számot betűre cseréltek.
Nem kevesebb, mint 17 576 000 darab kombináció jön ki ennyi karakterből, ám néhány betűt bizonyos járműfajták számára lefoglaltak. Továbbá az is szűkítette a kiadható betűk számát, hogy bizonyos karaktereket speciális célra tartottak fenn, míg másokat az összetéveszthetőség miatt hagytak ki. Az autók hihetetlen gyarapodásának köszönhetően kifogytak az új, használható kombinációk.
És már a jelenben is vagyunk. Íme a legújabb rendszám:
Ön mit szól hozzá?
Forrás: totalcar.hu