Az első robbanómotoros autósok, mint Bertha Benz, még a patikákból szerezhették be az üzemanyagot, a motorizáció fejlődésével azonban elkészült az első mechanikus üzemanyag pumpa és hamarosan megjelentek az első benzinkutak.

A világ első, kimondottan autó tankolásra épített benzinkútja 1913-ban nyitott meg, Pittsburghben.

Magyarországon 1924-ben helyezte üzembe a Fővárosi Autóüzem Rt. az első két kutat.

Ezt követően nagy ütemben terjedtek hazánkban a magánkutak is, majd a második világháború után, az államosítás következtében egységesítése kerültek. Minden kutat felvásárolt az Ásványolajforgalmi Rt. azaz Áfort, később Áfor, a MOL elődje.

A fenti Áfor kút még ma is áll Jánosházán, de csak a múltat idézi, természetesen nem működik.

Csak 1960-tól jelentek meg újra Magyarországon más kutak a piros Áfor mellett. A Shell az első nyugati márkaként jelent meg a magyarországi üzemanyag piacon, majd ezt követték az Agip és BP kutak. A rendszerváltás után egyre több autó járt az utcákon, egyre több olajtársaság és kút jelent meg, sok közülük magánkézben. Az olajtársaságok száma mára csökkent, de a legtöbb kút üzemel még ma is.

Múltbeli benzinkutak Magyarországon

A szigorú környezetvédelmi és biztonsági szabályok előtt a benzinkutak mai szemmel furcsának tűnő helyeken is előfordultak. Budapesten több kút épült lakóépületek közötti átjárókba és terek közepén.

Baross téri Áfor kút

Forrás: iho.hu

Benzinkút a harmincas években a Damjanich utca 40. és 42-es számú házak között.

Forrás: iho.hu

Az utolsó, a házak közvetlen szomszédságában elhelyezkedő töltőállomás a Kálvária téren található.

Önnek van hasonló, érdekes története a magyarországi autózás, illetve benzinkút múltjáról? Szívesen fogadjuk a mai szemmel furcsának tűnő történelmi érdekességeket! Írja meg nekünk történetét, küldjön képeket, és mi megosztjuk oldalunkon!

Borítókép forrása: Fortepan

Érdekel a szolgáltatás!

Kérjük bővebb tájékoztatáshoz töltse ki az alábbi űrlapot!